Podróż bohatera

Każdy z nas jest bohaterem historii własnego życia. Jednak nie każdy jest tego świadomy. Czasami warto przyjrzeć się swojej historii i sprawdzić jakimi bohaterami jesteśmy. Czy gramy główną rolę w naszym życiu, czy tylko egzystujemy, nie bardzo przykładając się do naszej roli. Dla mnie takim momentem zatrzymania i głębszego wglądu była podróż do Nepalu

I ETAP
Wyruszenie w drogę

Podróż bohatera zaczyna się od wezwania do przygody. Kiedy usłyszałam o wyprawie do Nepalu odezwał się we mnie duch przygody. Od dawna marzyłam o podróży do Azji a to była właśnie odpowiednia dla mnie pora. Oczywiście nie było tak prosto. Przede mną piętrzyło się wiele wyzwań i problemów, które musiałam rozwiązać. W pewnym momencie byłam gotowa odmówić przyjęcia wezwania jak to w podróży bohatera. Nie obyło się również od nadnaturalnej pomocy. Jednak wszystko zakończyło się pomyślnie i pod koniec marca 2019 roku ostatecznie spotkaliśmy się na lotnisku, aby rozpocząć podróż

NEPAL

O Nepalu

O Nepalu mówi się że jest położony na Dachu Świata. Na jego terenie znajduje się 8 z 10 światowych ośmiotysięczników. Ten mały kraj położony jest u stóp Himalajów pomiędzy tybetem a Indiami. Na południu znaczną część kraju zajmują płaskie jak stół niziny z gorącym i wilgotnym klimatem. Centralna części jest wyżynna, pagórkowata i przez cały rok zielona. Północ natomiast to jedne z najwyższych gór świata: Himalaje. Możemy tu zobaczyć tropikalną dżunglę przez malownicze tarasy ryżowe, rwące rzeki po majestatyczne ośnieżone szczyty górskie.

Nepal należy do najbiedniejszych i najsłabiej rozwiniętych krajów świata. D opiero w latach 50 otworzył swoje granice dla turystów. Wcześniej bardzo trudno było wjechać do tego kraju. Pomimo swojej tragicznej historii mieszkańcy Nepalu zaskakują pogodą ducha, otwartością jaką okazują turystom.

Najważniejszą religią jest hinduizm oraz w mniejszym stopniu buddyzm. Obie religię przenikają się i mieszają. Obchodzą tu różne święta i rytuały hinduistyczne jaki buddyjskie. Nepal to kraj kontrastów. Wszechobecna bieda jest widoczna na każdym kroku, hałdy śmieci, slumsy zrujnowane budynki, dzieci bawiące się na ulicy. Cywilizacja dotarła tu dość niedawno i również w sposób niepohamowany widoczna jest na ulicach miast. Większe miasta są jednymi z najbardziej zanieczyszczonych miast na świecie. Mieszkańcy w pogodne dni zakłada maski. Klaksony są nieodłącznym atrybutem miejskiego ruchu. Jazda samochodem lub skuterem po ulicach stolicy to sport ekstremalny dla odważnych.

Po trzęsieniu ziemi w 2015 roku Nepal poniósł niepowetowane straty. Do tej pory wiele budynków w tym zabytków nie zostało odbudowane. Również drogi wymagają prawie całkowitemu odnowienia.Podróżując po lokalnych drogach naprawdę można przypomnieć sobie stare czasy u nas w Polsce. Stare zniszczone autobusy, zamiast klimatyzacji wiatraczki pod sufitem, a bagaże na dachu… no i dziury w drodze.

Pomimo tego, że przez kilkanaście dni nie mieliśmy dostępu ani do dróg ani do samochodów w wyższych partiach gór mogliśmy zobaczyć dzieciaki biegające z telefonami komórkowymi. No i oczywiście był dostęp do WiFi, ale już problem był z ciepłą wodą:)

Tubylcy w żartach mówią o swoim kraju Never Ending Peace And Love.

Podróż bohatera

Trekking wokół Annapurny

Przygotowania do podróży

W podróży bohatera nie zawsze jest czas i możliwość przygotowania się do podróży. Bohater często staje przed nieznanym nagle, przez przypadek lub “wypadek”. Musi ratować siebie lub bliskich. Staje do podróży często niechętnie i z obawą. Czasem nawet odmawia wyruszenia w drogę..

Warto zatem dobrze przygotować się do tej wyprawy. Dobrze rozplanować i wykorzystać czas jak najlepiej. Może uda się wygospodarować więcej czasu aby zwiedzić stolicę Katmandu lub inne równie piękne miejsca. A może chwila na oddech i zobaczenie z lotu ptaka niepowtarzalny krajobrazów Nepalu.

Jak się spakować?

Wszystko zależy od tego jaką opcję wybierasz. Pierwsza opcja sam niesiesz swój plecak. Druga opcja wynajmujesz tragarzy.

Wynajęcie tragarzy jest dobrą opcją.

Po pierwsze dajesz pracę ludziom, dla nich jest to utrzymanie dla ich rodzin. Podczas całej wyprawy widzieliśmy bardzo dużo Nepalczyków, którzy wędrowali z ogromnym bagażami na głowie w rozpadających się butach lub klapkach, za to o wiele szybciej niż my.

Po drugie możesz lepiej się przygotować na chłodniejsze dni. Zabrać dodatkową kurtkę lub cieplejszy śpiwór. To nie oznacza, że masz brać niepotrzebne rzeczy. Nasi tragarze mieli limit 30 kilogramów ( nieśli bagaże dwóch osób). Specjalne torby dla tragarzy zakupiliśmy jeszcze w Katmandu. My za to na plecach mieliśmy plecaki od 8 do 12 kilo.

• 2 zdjęcia paszportowe (1 do wizy, pozostałe do dokumentów trekkingowych)
  • 25 USD w gotówce na wizę (do 15 dni), 40 USD (do 30 dni)
  • buty trekkingowe plus buty sportowe oraz lekkie klapki
  • bielizna termoaktywna (kilka par)
  • ręcznik szybkoschnący
  • spodnie – krótkie, długie letnie i długie zimowe (na treki powyżej 3000m)
  • koszulki – krótki i długi rękaw
  • kurtka przeciwdeszczowa
  • bluza typu windstoper
  • bezrękawnik puchowy
  • polar
  • kurtka puchowa (zimowa)
  • czapka, szalik, rękawiczki,
  • skarpety
  • dobre okulary przeciwsłoneczne (w wysokie partie gór najlepiej lodowcowe)
  • kubek termiczny
  • zapas mokrych chusteczek (w tym: do higieny intymnej)
  • apteczka: leki na biegunkę i na niestrawność, tabletki przeciwbólowe, pastylki do uzdatniania wody, plastry, na odciski, na otarcia,
  • dobry krem z wysokim filtrem przeciwsłonecznym
  • środek na poparzenia słoneczne
  • maść lub żel na stłuczenia/ból mięśni
  • elektrolity i magnez do rozpuszczenia w wodzie
  • dobry śpiwór (do temperatury -10 stopni)
  • kijki trekkingowe
  • kosmetyki (najlepiej w małych opakowaniach)
Co zwiedzić w Nepalu?

Katmandu

Piękna, magiczna stolica Nepalu. W wielu miejscach czas się zatrzymał. Stare miasto, wszechobecne świątynie, urokliwe uliczki i przyjaźni ludzie.

Patan

Stara stolica jest miastem wpisanym na listę UNESCO. Na głównym placu znajdziemy przepiękne pagody, świątynie hinduskie oraz królewskie pałace. Miasto to żywe muzea, gdzie cały czas mieszkają Nepalczycy.

Pokhara

Położona nad jeziorem, w pobliżu gór, urocza miejscowość wypoczynkowa,

Loty widokowe

Niesamowite wrażenie robi widok jaki możemy zobaczyć z okien samolotu, helikoptera czy motolotni… Warto ten punkt również zaliczyć podczas pobytu w Nepalu.

"

Jeśli coś postanowiłeś,
zrób pierwszy krok.
I nie bój się zrobić następnego.

Wyznacz sobie cel
i wyrzuć z głowy całą resztę.

Andriej Djakow

II Etap
Przekroczenie progu

Kiedy wreszcie wsiądziesz do samolotu i uniesiesz się w powietrze, wiesz już że przekroczyłeś próg do najwspanialszej przygody swojego życia.Uśmiechasz się i robisz krok w nieznane, a każdy dzień przynosi ci coś nowego.

Nasza podróż dzień po dniu

[et_pb_blog_extras posts_number=”6″ post_order=”ASC” include_categories=”24″ blog_layout=”full_width” use_read_more_button=”on” read_more_text=”Przeczytaj więcej” show_author=”off” show_categories=”off” show_comments=”off” show_load_more=”on” load_more_text=”Więcej” show_less_text=”Mniej” _builder_version=”4.6.6″ _module_preset=”default” custom_read_more=”on” read_more_text_size=”16px” read_more_text_color=”#ffffff” read_more_bg_color=”#bc9865″ read_more_border_width=”0px” read_more_border_radius=”0px”][/et_pb_blog_extras]

III Etap
Powrót do domu

Ostatni etap podróży bohatera to powrót do domu. Jak zwykle trudno podjąć to wyzwanie. Po wspólnie spędzonych chwilach pełnych przygód, inspiracji i nowych doświadczeń po prostu nie chce się wracać do domu…

Jak zwykle bohater wraca do domu odmieniony przez swoją podróż i na zupełnie innym poziomie niż wyjeżdzał. To co nabardziej uderzyło mnie po wylądowaniu w Polsce to ludzie… Podczas naszej podróży wszędzie byliśmy witani spojrzeniem i uśmiechem. Po przejści paru kroków w energi jeszcze naszej podróży zauważyłam, że coś jest nie tak. Dopiero po chwili zorientowałam się że nikt nie odwajemnie mojego spojżenia a tym bardziej uśmiechu. Ale mając w pamięci wspaniałe chwile podróży ruszyłam dalej radośnie nie zwracając na otoczenie:) w głębi duszy nadal czułam wibracje  i czystą energię majestatycznych gór.